DIGITAL DETOX WEEK

JARNÝ DIGITÁLNY DETOX

 

V dnešnom svete plnom digitálnych médií, sme nimi lákaní z každej strany. Ani si neuvedomujeme a strácame kontrolu nad sebou samými. YouTube, Instagram, Facebook, Twitter a rôzne počítačové hry nás oberajú o vzácny čas. Preto sme sa rozhodli inšpirovať sa jednou anglickou školou a zrealizovať školský projekt s názvom: Digital Detox Week aj na našej škole v termíne od 10.4. do 16.4.2019. Bolo práve obdobie pôstu, obdobie zamyslenia sa a prípravy na veľkonočné sviatky, a tak sme využili tento čas, aby sme zistili, čo pre nás znamenajú digitálne média a ako nás ovplyvňujú.

 

ČO BOLO PODSTATOU PROJEKTU?

-          sedem dní zabudnúť na Youtube, Instagram, Facebook, Twitter a počítačové hry

-          zmysluplnejšie využiť daný čas

-          zistiť mieru závislosti na digitálnych médiách

-          preveriť si vlastnú disciplínu a sebaovládanie

-          posilniť vytrvalosť v plnení predsavzatí

-          odhaliť charakter vlastnej osobnosti

 

AKO PREBIEHAL TENTO TÝŽDEŇ?

Projekt začal záväznou prihláškou u triedneho učiteľa 9.4.2019. Každý účastník projektu dostal odznak s logom Digital Detox Week, ktorý sa pripol na bundu alebo vetrovku počas trvania projektu. Odznak zároveň symbolizoval, že žiak dodržiava pravidlá, ktoré boli stanovené na začiatku projektu. Ak ich žiak porušil, odznak vrátil do sklenenej fľaše, ktorá bola na lavici v hlavnej chodbe školskej budovy kedykoľvek v priebehu trvania projektu, bez akéhokoľvek vysvetľovania alebo obáv. Tí, ktorí vydržali celý týždeň, si odznak nechali.

 

AKO DOPADOL DIGITAL DETOX WEEK?

            Do projektu sa zapojili žiaci 3. – 9. ročníka, 31 žiakov z I. stupňa, 73 žiakov z II. stupňa a šiesti učitelia. Celý týždeň vydržalo 72 žiakov, čo je 69% a všetci šiesti učitelia. Po ukončení projektu sme zapojeným žiakom dali krátky dotazník, ktorý nám pomohol vyhodnotiť projekt. Dôvodom zapojenia sa do projektu bola u žiakov zvedavosť, aké to bude, či to vôbec vydržia, zistiť, či sú závislí alebo nie. Najkritickejší deň bol podľa žiakov prvý, potom nasledoval piatok, víkend a potrápili ich aj posledné dva dni. Čo nás milo prekvapilo, bolo zistenie, že tieto digitálne médiá žiaci vymenili za pobyt na čerstvom vzduchu, učenie, knihu, čas s rodinou, spoločenské hry, šport, práce v domácnosti, kamarátov, hudobný nástroj alebo spánok. Týždeň digitálneho detoxu žiakom umožnil spoznať samých seba. Mnohí zistili, že nie sú závislí na týchto médiách, že mobil alebo počítač nepotrebujú až tak často ako si mysleli, že čas sa dá tráviť aj inak, že bez mobilu je väčšia zábava, že sa lepšie cítia v spoločnosti ľudí, ale aj skutočnosť, že digitálne médiá ich predsa len ovplyvňujú a riadia. Dotazníkom sme chceli zistiť, či žiaci do tohto projektu zapojili aj svojich blízkych. Zistili sme, že to boli skôr súrodenci alebo sesternice či bratranci z iných ročníkov. Pozitívum je, že až 66 opýtaných by vydržalo aj dlhšie ako jeden týždeň a 80% by sa znova zapojilo do tohto projektu.

 

ČO POVEDAŤ NA ZÁVER?

            Zmyslom projektu bolo ukázať dnešným deťom, ako ich digitálne médiá nenápadne pohlcujú a vypĺňajú ich čas, ktorý môžu využiť oveľa zmysluplnejšie. Blahoželáme všetkým, ktorí vydržali a odolali digitálnym nástrahám. Už teraz sa tešíme na ďalší ročník a možno sa nabudúce pridáte aj vy.

                                                                                              

                                                                                                                                                                 Ing. Eva Grigerová